UN Womenin lausunto: Nollatoleranssi epäasialliselle käytökselle ja häirinnälle naisten urheilussa

Puolusta naisten ja tyttöjen oikeuksia

UN Women, naisten urheilun tukijana ja FIFA:n kumppanina, toivottaa tervetulleeksi FIFAn päättäväisen toiminnan Espanjan jalkapalloliiton puheenjohtajan tekojen suhteen sekä täyden tutkimuksen käynnistämisen selvästi sopimattomasta teosta naisurheilijaa kohtaan FIFAn naisten jalkapallon 2023 MM-kisojen finaalissa.

UN Women seisoo kaikkien niiden rinnalla, jotka vaativat täyttä nollatoleranssia epäasialliselle käytökselle ja häirinnälle naisten urheilussa, joka tilanteessa.

Naisilla kaikkialla on oikeus osallistua täysimääräisesti urheiluun ilman minkäänlaista häirintää tai epäasiallista käyttäytymistä – olipa kyse sitten suljettujen ovien takana olevista tiloista, pukuhuoneista, sosiaalisesta mediasta tai maailman suuresta näyttämöstä.

Kaikilla urheiluun osallistuvilla, riippumatta tasosta, on velvollisuus tehdä osansa. Meidän on yhdessä sitouduttava varmistamaan, että väkivaltaa, häirintää ja epäasiallista käytöstä naisten urheilussa ei sallita. Tällainen käytös ei voi jatkua, jotta voimme todella todeta urheilussa tapahtuvan häirinnän olevan menneisyyttä.

Alkuperäinen lausunto julkaistu englanniksi täällä.