Oranssit päivät levisivät Suomeen – Jopa 100 rakennusta valaistiin oranssiksi naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi
Vuoden 2021 Oranssit päivät -kampanja levisi koko Suomeen ja saavutti ennätyksellisen näkyvyyden kaupunkien katukuvassa ja sosiaalisessa mediassa. Oranssit päivät on YK:n ja UN Womenin maailmanlaajuinen kampanja naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi.
UN Women Suomen Oranssit päivät -kampanjan teema vuonna 2021 oli Naisen paikka on elossa. Kampanja toi esiin naisiin kohdistuvan väkivallan seurauksia ja miten väkivaltaan kuolee naisia joka päivä. Vakava ja edelleen vaiettu aihe levisi ihmisten tietoisuuteen, kun ympäri Suomea valaistiin rakennuksia oranssiksi aiheen esiin tuomiseksi.
Jopa 100 rakennusta ympäri Suomea, ainakin 44 kunnassa, valaistiin oranssiksi. Kiitos UN Women Suomen vapaaehtoisten, sitoutuneiden tasa-arvon puolustajien sekä eri kaupunkien ja kuntien toimijoiden, vuoden 2021 Oranssien päivien kunniaksi valaistujen rakennuksien määrä lähes tuplaantui edellisvuodesta. Joukossa olivat muun muassa Valtioneuvoston Merikasarmi, Näsinneula sekä monet kaupunginteatterit ja -talot.
Kampanjalla kerättiin myös varoja UN Womenin työhön naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi. Kampanja keräsi yli 15 000 euroa maailman tyttöjen ja naisten suojelemiseksi väkivallalta.
Oranssit päivät -kampanja ja edelleen vaiettu naisiin kohdistuvan väkivallan ongelma nostettiin esiin myös eri medioissa niin uutisartikkeleissa, radiossa kuin televisiossakin. Kampanja oli esillä esimerkiksi Suomen suurimmissa uutismedioissa, kuten Aamulehdessä, Helsingin Sanomissa ja Ylellä. UN Women Suomen toiminnanjohtaja Jaana Hirsikangasta haastateltiin myös MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa.
”Suomessa lähes puolet yli 15-vuotiaista naisista on kokenut fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa. Tähän täytyy tehdä muutos. Suuri ongelma Suomessa on se, että meillä on vallalla vaikenemisen kulttuuri. Suomea myös ajatellaan tasa-arvon mallimaana, ja me emme näe ongelmaa kunnolla. Tärkeimpänä olisi sen ymmärtäminen, että meillä Suomessa naisiin kohdistuva väkivalta on valtava ongelma”, Hirsikangas peräänkuulutti.
Myös viestinnän vastaava Emma Winiecki kertoi kampanjasta Radio Helsingin lähetyksessä ja vaikuttamistyön vastaava Veera Nurmenniemi Yle Svenskalla, Yle Vegalla ja Keskisuomalaisessa. Kampanja tavoitti sosiaalisessa mediassa ainakin 700 000 käyttäjää.
UN Women Suomi kiittää kaikkia kampanjaan osallistuneita ja aihetta esiin nostaneita. Työ väkivallattoman maailman puolesta kuitenkin jatkuu 365 päivää vuodessa, 24 tuntia vuorokaudessa kaikkialla maailmassa.