Varjopandemia-kampanja lisää tietoisuutta koronakriisin myötä lisääntyneestä väkivallasta

Tue väkivallan uhreja!

YK:n tasa-arvojärjestö UN Womenin Varjopandemia-kampanja nostaa esille koronakriisin myötä lisääntyneen kotiväkivallan määrää. Tuoreella Varjopandemia-videolla Oscar-palkittu näyttelijä Kate Winslet kertoo, kuinka kotiväkivallan määrä on noussut hälyttävästi koronapandemian aikana ja välittää elintärkeän viestin siitä, kuinka ihmisten tulee toimia, mikäli he tietävät tai epäilevät jonkun kokevan väkivaltaa.

Samalla, kun jotkin maat alkavat avautua, lukemattomien ihmisten odotetaan silti pysyvän kodeissaan. Kun kotitaloudet kärsivät kasvaneista rajoitteista, jotka kumpuavat turvallisuus-, terveys- ja rahahuolista sekä ahtaista ja rajallisista asuinolosuhteista, kotiväkivallan määrä kasvaa rajusti. Viranomaiset, naisten oikeuksia ajavat aktivistit ja yhteistyöjärjestöt ovat raportoineet, että avunpyynnöt kansallisilla kotiväkivallan auttamislinjoilla sekä tarve hätämajoitukselle ovat kasvaneet.

Merkittävänä naisten kehopositiivisuuden puolestapuhujana tunnettu Kate Winslet kertoo videolla, miten tulisi toimia, jos tietää tai epäilee jonkun kokevan väkivaltaa.

“Kenenkään ei pitäisi tuntea pelkoa kotonaan. Väkivaltaa ei tule hyväksyä kriisin aikana eikä koskaan muulloinkaan. Tuen UN Womenia ja kaikkia sen kumppaneita kansainvälisessä yhteistyössä naisiin ja lapsiin kohdistuvan kotiväkivallan kitkemiseksi”, Winslet sanoo.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Kotiväkivallasta on muodostunut varjopandemia

COVID-19:n kaltaiset kriisit usein pahentavat sekä kotiväkivaltaa että muuta naisiin ja tyttöihin kohdistuvaa väkivaltaa. Väkivalta terveydenhuollossa työskenteleviä naisia, naispuolisia siirtotyöläisiä ja naispuolisia kotityöntekijöitä kohtaan on kasvanut. Muukalaisvihaan liittyvä väkivalta, häirintä ja muut väkivallan muodot julkisilla paikoilla ja netissä ovat yleistyneet, ja riski joutua seksuaalisen hyväksikäytön ja väkivallan kohteeksi on entistä todennäköisempi.

Koronapandemian myötä kotiväkivaltaan liittyvät hätäpuhelut ovat kasvaneet Argentiinassa 25 prosentilla yhteiskunnan sulkemisen alettua. Singaporessa ja Kyproksella toimivien avustuslinjojen mukaan puhelujen määrä on noussut 30 prosentilla. Yhdysvalloissa Kansallinen kotiväkivallan kuuma linja on niin ikään raportoinut, että kotiväkivallasta soittamalla tai tekstaamalla raportoivien uhrien lukumäärä on noussut.

UN Womenin toiminnanjohtaja Phumzile Mlambo-Ngcukan mukaan naisten kokema väkivalta oli jo ennen pandemiaa yksi laajimmalle levinneitä ihmisoikeusrikkomuksia. Jo ennen pandemiaa joka kolmas nainen on kokenut fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa kumppaninsa taholta elämänsä aikana. Koronan aiheuttamien rajoitusten jälkeen kotiväkivallan määrä on moninkertaistunut, ja kotiväkivalta on levinnyt ympäri maailmaa varjopandemiana.

 

Toimia kotiväkivallan ehkäisemiseksi tarvitaan

Naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemiseen ja siihen vastaamiseen tehdyissä investoinneissa on jo kauan ollut vakavia ongelmia. Koska naisiin kohdistuvan väkivallan torjumiseksi on jo rajallisesti valmiuksia ja investointeja, väkivallan lisääntyminen tapahtuu aikana, jolloin palveluntarjoajien, kuten terveydenhuolloin, poliisin, sosiaalihuollon ja hyväntekeväisyysjärjestöjen, kyky selviytyä kasvavasta kysynnästä heikkenee entisestään. Naiset ovat lukittuina sisään yhdessä pahoinpitelijöidensä kanssa ja eristettyinä niistä ihmisistä ja resursseista, jotka voisivat parhaiten auttaa heitä.

Nyt onkin kriittinen aika toimia ja kiinnittää huomiota oleellisiin palveluihin, kuten väkivallan uhrien tukemiseen ja turvalliseen majoitukseen sekä taloudellisen tuen tarjoamiseen ja laajemman toipumisen mahdollistaviin tukipaketteihin.

Tämä on kriittistä aikaa naisille ja tytöille. Kiireellisiä toimia tarvitaan. UN Women toivoo tämän kampanjan tuovan hengenpelastavan muutoksen naisille ja tytöille ympäri maailmaa sekä tämän historiallisen laajan kriisin aikana että pidemmällä aikavälillä.

 

Auta naisia pandemian keskellä!

 

Videon tekemiseen UN Women on saanut pro bono -tukea koolle kutsumiltaan maailmanlaajuiselta kuvakirjasto Getty Imagesilta, markkinointitoimisto MRM:ltä sekä tuotantoyhtiö Craftilta, osalta Interpublic Groupia sekä Unstereotype Alliancen jäseniltä. Naisten ja tyttöjen kokemaa väkivaltaa lietsovat syrjintä ja vahingolliset sukupuolistereotypiat, joita Unstereotype Alliance pyrkii poistamaan kaikesta mainonnasta ja mediasisällöstä.

Kuvituskuva: UN Women/M R Hasan