Tiedote: 9000 naista tapettu Gazassa viiden kuukauden aikana

Auta Gazan naisia ja heidän perheitään
Gazan sota lähestyy viiden kuukauden rajapyykkiä, ja gazalaiset naiset joutuvat kärsimään sen tuhoisista vaikutuksista. Vaikka tämä sota ei säästä ketään, UN Womenin tietojen mukaan se tappaa ja vahingoittaa naisia ennennäkemättömällä tavalla. YK on varoittanut vakavan nälänhädän uhkaavan ihmisiä Gazassa.  Kerromme seitsemän syytä, miksi Gazan sota on myös sota naisia vastaan.
  • Arviolta 9000 naista on tapettu Gazassa Israelin joukkojen toimesta tähän mennessä. Tämä luku on todennäköisesti aliarvio, koska lukemattomien naisten oletetaan olevan kuolleina raunioissa.
  • Nykytahdilla keskimäärin 63 naista kuolee joka päivä niin kauan kuin Gazan sota jatkuu.
  • Arviolta 37 äitiä kuolee päivittäin. Tällä on tuhoisia vaikutuksia perheisiin, erityisesti lasten turvallisuuteen.
  • Yli neljä viidestä naisesta (84 prosenttia) ilmoittaa, että heidän perheensä syö puolet tai vähemmän kuin puolet siitä ruokamäärästä, minkä he kuluttivat ennen sodan alkua. Ruoan hankkiminen on jätetty äideille ja aikuisille naisille, mutta he itse syövät viimeisenä ja vähemmän kuin muut.
  • Yli neljä viidestä naisesta (84 prosenttia) Gazassa ilmoittaa, että vähintään yksi heidän perheenjäsenistään joutui jättämään aterioita väliin viime viikon aikana. 95 prosentissa tapauksista äidit jäävät ilman ruokaa ja jättävät ainakin yhden aterian syömättä ruokkiakseen lapsiaan. Gazan 2,3 miljoonan ihmisen väestö kohtaa akuuttia ruokaturvattomuutta viikkojen aikana. Gaza on katastrofaalisen nälänhädän partaalla.
  • Lähes yhdeksän kymmenestä naisesta (87 prosenttia) kertoo, että ruoan saaminen on heille vaikeampaa kuin miehille. Jotkut naiset turvautuvat äärimmäisiin selviytymiskeinoihin, kuten ruoan etsimiseen raunioiden alta tai roskiksista.
  • Kymmenen 12:sta kyselyyn vastanneesta Gazassa toimivasta naisjärjestöstä ilmoitti olevansa osittain toiminnassa ja tarjoavansa välttämättömiä hätäapupalveluja. Huolimatta näiden järjestöjen äärimmäisistä ponnisteluista, alle prosentti vuoden 2023 Flash Appeal -hätäapukampanjan kautta kerätystä rahoituksesta on mennyt kansallisille tai paikallisille naisten oikeuksia edistäville järjestöille. Rahoituksen ohjaaminen näille järjestöille on äärimmäisen tärkeää, jotta naisten, heidän perheidensä ja heidän yhteisöjensä kriittisiin tarpeisiin voidaan vastata. Se on myös edellytys sille, että gazalaisten naisten äänet eivät jää kuulematta.

Ellei välitöntä humanitaarista tulitaukoa tule, lukemattomat ihmiset menettävät henkensä tulevina päivinä ja viikkoina. Tappamisen, pommitusten ja välttämättömän infrastruktuurin tuhoamisen Gazassa on loputtava. Humanitaarista apua on saatava kaikkialle Gazaan välittömästi.

Lähteet:

Artikkelikuva: 29-vuotias Salma kantaa vauvaansa sylissään Rashid Street -kadulla Gaza City kaupungissa 11.1.2024. UNICEF/Omar Al-Qattaa

Alkuperäinen englanninkielinen tiedote julkaistu täällä.