Oranssit päivät -kampanja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan sai koko Suomen loistamaan oranssina – kampanja sai ennennäkemätöntä huomiota mediassa ja kunnissa ympäri Suomen

Lahjoita naisiin kohdistuvan väkivallan vastaiseen työhön

Naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen Oranssit päivät -kampanja päättyy tänään, ihmisoikeuksien päivänä 10.12. Tänä vuonna kampanja sai Suomessa ennennäkemätöntä näkyvyyttä ja huomiota valaisujen, tapahtumien sekä medianäkyvyyden muodossa. Suomessa järjestettiin yli 200 valaisua ja teemaan liittyvää tapahtumaa lähes 70 paikkakunnalla ympäri Suomen. Oranssina loistivat tänä vuonna mm. Stockmann, Helsinki Sky Wheel, Tammerkoski, Raippaluodon silta, Musiikkitalo, Valtioneuvoston linna, Havis Amanda, sekä kymmenet muut kohteet ympäri Suomen Helsingistä Rovaniemelle. 

YK:n Oranssit päivät -kampanja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan (25.11.–10.12.) nostatti laajasti tietoisuuta naisiin kohdistuvasta väkivallasta laajamittaisena ihmisoikeusrikkomuksena Suomessa ja maailmalla sekä aktivoi yhteiskunnan eri toimijoita ottamaan kantaa naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan. Kampanjan pääpäivänä 25.11. jopa 600 ihmistä kulki läpi Helsingin Esplanadin puiston osana UN Women Suomen ja Helsingin kaupungin järjestämää hiljaista kynttiläkulkuetta. Kulkueen kärjessä kulki Oranssit päivät -kampanjan virallinen suojelija, tasavallan presidentin puoliso Suzanne Innes-Stubb, sekä Helsingin pormestari Daniel Sazonov. 

Kampanja näkyi myös laajasti sekä kansallisessa mediassa että paikallismedioissa, saaden yli 60 mediaosumaa, mukaan lukien aamun TV-lähetykset sekä Ylellä että MTV-kanavalla kampanjan pääpäivänä. Kampanjan laaja jalkautuminen ympäri Suomen hyvin monenlaisten julkisten ja yksityisten toimijoiden sekä lukemattomien vapaaehtoisten tuen seurauksena, sekä merkittävä ja joka vuosi kasvava mediahuomio ovat osoituksia siitä, kuinka naisiin kohdistuva väkivalta todella koskettaa kaikkia – ja kuinka tärkeää on puuttua väkivaltaan sen kaikissa muodoissa ja ryhtyä konkreettisiin toimiin väkivallan ehkäisemiseksi ja lopettamiseksi.

Oranssit päivät -kampanja näkyi tänä vuonna myös itsenäisyyspäivänä Linnan juhlissa, missä UN Women Suomen toiminnanjohtaja Jaana Hirsikangas toi kampanjan sanomaa esiin pukeutumalla oranssiin pukuun. Myös kokoomuksen kansanedustaja Karoliina Partasen oranssi puku oli kannanotto naisiin kohdistuvan väkivallan vastustamiseksi.

 

Havis Amanda patsas valaistuna oranssiksi. Patsaan ympärillä on kynttilöitä ja ihmisiä. Kuva: Helsingin kaupunki / Paavo Jantunen
Havis Amanda patsas valaistuna oranssiksi. Patsaan ympärillä on kynttilöitä ja ihmisiä. Kuva: Helsingin kaupunki / Paavo Jantunen

Naisiin kohdistuva väkivalta on yhteiskuntaa läpileikkaava ongelma, jolta yksikään maa ei ole turvassa  – tänä vuonna huomiota tuotiin myös erityisesti digitaaliseen väkivaltaan 

Naisiin kohdistuva väkivalta ja häirintä ovat läsnä naisten ja tyttöjen elämässä joka päivä. Tänä vuonna globaalin Oranssit päivät -kampanjan teema oli digitaalinen väkivalta, joka koskettaa lukemattomia naisia ja tyttöjä päivittäin ja valuu pahimmillaan myös digitaalisista ympäristöistä oikeaan elämään. Vaikka digitaalinen väkivalta on merkittävä ja kasvava globaali ongelma, jolla on huolestuttavia vaikutuksia naisten ja tyttöjen hyvinvointiin, turvallisuuteen, oikeuksiin ja osallistumiseen, lähes puolelta maailman naisista ja tytöistä puuttuu oikeudellinen suoja digitaaliselta väkivallalta. Maailmanpankin tietojen mukaan alle 40 prosentilla maista on lakeja, jotka suojaavat naisia verkkohäirinnältä tai kybervainoamiselta. Tämä jättää 44 prosenttia maailman naisista ja tytöistä – 1,8 miljardia – ilman oikeudellista suojaa.

UN Womenin ja YK:n Huumeiden ja rikollisuuden torjunnan toimiston (UNODC) tuoreen raportin mukaan vuonna 2024 noin 50 000 naista ja tyttöä tapettiin kumppanin tai perheenjäsenen toimesta – yksi joka 10. minuutti. 60 prosenttia tahallisesti surmatuista naisista surmattiin kumppanin tai perheenjäsenen toimesta, kun vastaava luku miesten henkirikoksissa oli 11 prosenttia. Suomessa vuonna 2025 ainakin 20 naista on jo tapettu – ja jokaisessa tapauksessa teosta epäilty on mies, suuressa osassa joko entinen tai nykyinen kumppani.

 

 

 

Helsingin Musiikkitalo valaistiin oranssiksi ihmisoikeuksien päivänä ja Oranssit päivät -kampanjan päätöspäivänä 10.12.
Suomen pisin silta Raippaluodossa valaistuna oranssiksi. Kuva: Henrik Sandback

Oranssit päivät -kampanja ei olisi mahdollinen ilman yhteistyökumppaneiden ja vapaaehtoisten vankkumatonta tukea 

Myös tänä vuonna UN Women Suomen vapaaehtoiset sekä lukemattomat yhteistyökumppanit useilta yhteiskunnan eri aloilta olivat avainroolissa tekemässä Oranssit päivät -kampanjasta vaikuttavan ja näkyvän ympäri Suomen. Kasvava joukko kuntia ja toimijoita osoitti jälleen tukensa kampanjalle valaisemalla ennennäkemättömän määrän kohteita oranssiksi etelästä pohjoiseen – oranssina loisti tänä vuonna esimerkiksi Helsingissä Havis Amanda -patsas, Musiikkitalo, Valtioneuvoston linna, Helsinki Sky Wheel, Stockmann ja Ylen linkkitornit, Lahdessa Sibeliustalo ja ikoniset radiomastot, Mustasaaressa Raippaluodon silta, Tampereen Tammerkoski, Rovaniemellä Lappia-talo ja Rovaniemen teatteri, Oulussa keskuskirjasto ja Mikkelissä Mikkelin teatteri.

Suuri kiitos Zonta International, Soroptimistit ja Inner Wheel -järjestöille, jotka ovat tehneet erityisen aktiivista työtä Oranssit päivät -kampanjan jalkauttamiseksi ympäri Suomen sekä valaisujen että erinäisten tapahtumien ja tilaisuuksien muodossa.

Sen lisäksi kiitämme lukuisia yhteistyökumppaneita heidän tarjoamastaan pro bono -tuesta ja näkyvyydestä kampanjalle. Kampanjan näkyvät ulkomainokset toteutettiin markkinointitoimisto Dagmarin tarjoaman pro bono-asiantuntijuuden avulla, ja mainokset näkyivät ympäri Suomen Ocean Outdoorin ja Eventerin digitaalisilla näytöillä, jotka oli myös annettu kampanjan käyttöön ilmaiseksi. Kampanja näkyi Ocean Outdoorin ja Eventerin pro bono -tuen ansiosta melkein 20 kaupungissa yli 400 digitaalisella näytöllä. Sen lisäksi Helsingin Musiikkitalo antoi myös kampanjan päätöspäivänä Musiikkitalon ulkonäytön kampanjaviestin käyttöön ilmaiseksi – kyseessä on Helsingin suurin mainospinta. Kampanjan mainokset näkyivät myös Stockmann -tavaratalon digitaalisilla näytöillä sekä ikkunoissa että tavaratalon sisällä – Stockmann osallistui kampanjaan myös valaisemalla tavaratalon edustan ja ikkunat oranssiksi.

 

 

UN Women Suomen Oranssit päivät -kampanjassa kerätyt varat ohjataan UN Womenin naisiin kohdistuvan väkivallan vastaiseen työhön.