Lapset rikkovat hiljaisuuden muurin Keniassa
“Sinä tulet meidän mukaan”, sanoo poliisi kiskoen miestä ulos talosta samalla kuin miehen vaimo itkee hysteerisesti. Heidän tyttärensä oli päivän kotona tekemässä kotitöitä koulun sijaan – mikä sekin on laitonta – ja äidin ollessa poissa kotoa tytön isä käytti häntä seksuaalisesti hyväksi.
“Lopeta, kiltti, lopeta!” tyttö parkuu ensin hiljaa ja sitten kovempaa ja kovempaa, kunnes ei voi enää tehdä muuta kuin kiljua. Kaksi naapurinmiestä tulee taloon ja huomaa isän ja tyttären kamppailevan lattialla. Miehet vetävät isän pois tytön päältä ja kutsuvat poliisit hakemaan hänet pois. Tyttö istuu täristen, silmät suurina ja pelkoa täynnä. Tytön isä ei katso taakseen, kun tytärtä viedään pois hänen luotaan sairaalaan saamaan hoitoa.
Tämä on kohtaus näytelmästä, jota koululaiset esittävät näytelmäkilpailussa. Koulun auditorioon pakkautunut 700-päinen yleisö seuraa näytelmää liikahtamatta. Aplodit esityksen jälkeen osoittavat, että tätä näytelmää on vaikea voittaa.
Kun esirippu laskeutuu näytelmän päätyttyä, yleisö alkaa supista. Julma tarina ei ole vieras näille koululaisille. “Useammin kuin kerran meillä on ollut tapauksia, jossa isä on käyttänyt tytärtään hyväksi”, Kinyanjuin koulun rehtori Christopher Muguti kertoo.
Rehtorin mukaan lapsista huomaa, kun jotain on vialla. He eivät silloin pärjää koulussa, leiki muiden kanssa ja ovat selvästi traumatisoituneen oloisia.
Kinyanjuin ala-aste sijaitsee Kawangwaren slummissa Kenian pääkaupungin Nairobin länsipuolella. Nykyään koulu on kunnostettu värikkäin rakennuksin ja ruoho on kasvanut uudelleen. Kuitenkin monet koulun oppilaista edelleen elävät köyhyydessä ja kohtaavat haasteita koulun porttien ulkopuolella.
14-vuotiaat Mary Aluel ja Eugene Kwizera ovat Kinyanjuin koulun Muutoksen kuninkaat ja kuningattaret -klubin jäseniä. Eugenen mukaan tyttöjen hyväksikäytöstä tulisi puhua enemmän julkisesti ja sen lopettamisesta pitäisi tulla tärkein tavoite.
“Yhteisön täytyy ymmärtää, ettei hyväksikäyttö kasvata luonnetta vaan se voi tuhota lapsen tulevaisuuden”, sanoo Eugene. Hän jatkaa: “Ihmiset yrittävät salailla tapauksia, mutta jos he huomaavat, että viranomaiset tukevat heitä, silloin he kertovat tapauksesta”.
Mary kertoo, että koulussa esitetty näytelmä osoittaa nuorille, miten toimia, jos he kohtaavat vastaavanlaisen tilanteen. Jos hänelle joku tulisi kertomaan hyväksikäytöstä, hän kertoisi siitä jollekin vanhemmalle ja jos he epäröisivät toimia, hän menisi suoraan poliisin puheille.
UN Women toimii yhdessä Gender Violence Recovery Centre -keskuksen kanssa antaakseen äänen hyväksikäytetyille ja väkivallan kohteeksi joutuneille tytöille ja naisille. Tänä vuonna on kampanjoitu aktiivisesti kouluissa ja yhteisöissä, mistä näytelmä ja hiljattain pidetty kirjoituskilpailu Kinyanjuin koulussa ovat esimerkkejä.
“Lapset sellaisissa paikoissa kuin Kawangware oppivat puhumaan väkivaltaa vastaan”, kertoo hanketta johtava Wangechi Grace. Hän sanoo, että lapsia täytyy kasvattaa ymmärtämään rauhan ja osallistumisen merkitys maan rakentamisessa.